KPK Finanse Kredyty 2019

Emeryci i renciści – nisza bankowa do wykorzystania

Konto w banku to obecnie standard i norma. Wiele osób korzysta najczęściej z całych pakietów usług bankowych i to często w kilku różnych bankach jednocześnie. Karta kredytowa i płatnicza, lokata, konto oszczędnościowe, kredyt w koncie, zarządzanie finansami przez internet to współczesny kanon finansowy. Czy dla każdego?

Wielką, mało niewykorzystaną niszą rynkową jest tu grupa osób starszych, emerytów i rencistów. Czemu banki i instytucje finansowe o nich nie walczą? Przecież są to klienci o stałych, pewnych i regularnych dochodach. Owszem, wiele banków i instytucji finansowych dostrzega emerytów, ale tylko w kontekście udzielania kredytów gotówkowych, głównie krótkoterminowych. Pod tym względem jest to bardzo dobra grupa docelowa bankowego marketingu. Nie tylko poważnie podchodzą do regularnego spłacania rat, ale ważne jest też to, że zabezpieczeniem kredytu są stałe, odporne na redukcje, kryzys i zwolnienia dochody. Jeżeli taki stabilny klient banku posiada jeszcze dodatkowo konto osobiste i ściąganie miesięcznych spłat kredytu odbywa się automatycznie, to jest to wymarzony klient banku czy innej instytucji finansowej. Dlaczego jednak nie widać działań zmierzających do pozyskania i związania z bankiem na dłużej?

Wydaje się, że konieczna jest gruntowna zmiana sposobu podejścia do klientów w grupie wiekowej 50+. To pokolenia wychowane w świecie zupełnie innych technologii. Wprawdzie znaczna część doskonale radzi sobie w korzystaniu z najnowszych osiągnięć technicznych i świetnie porusza się w internecie. Ta grupa akurat najczęściej już korzysta z szerokiej oferty różnych produktów bankowych i nie o nich chodzi. Niszą rynkową są ci, którzy czują się tu wyobcowani i zagubieni, nie rozumieją działania wirtualnego świata, z góry zakładając „to nie dla mnie”. To jest nisza rynkowa, która powinna stać się targetem bankowców.

Oczywiście adresowana do tej grupy kampania marketingowa musi mieć zupełnie inny charakter. Przede wszystkim konieczna jest zmiana języka. Jeżeli niekorzystającego z internetu emeryta zaczniemy namawiać do założenia konta, którym będzie mógł zarządzać online, realizować przelewy w czasie rzeczywistym, transferować środki pomiędzy subkontami, intensywnie korzystając także z kart debetowych, płatniczych, płacić online karta kredytową – nic z tego nie zrozumie. Nawet propozycja dołożenia za 1zł smartfonu do zarządzania produktami bankowymi z dowolnego miejsca spowoduje tylko jeszcze większy zamęt i wzbudzi obawy. Tak się nie da i nie spowoduje to pożądanego efektu. Do każdego trzeba przemawiać jego językiem i pokazywać korzyści wynikające ze stosowania konkretnego produktu bankowego, ale w tych aspektach finansów osobistych, które są zrozumiałe dla potencjalnego klienta. Jaki sens ma przekonywanie kogoś o zaletach konta internetowego kogoś, kto nie ma komputera, nie korzysta z internetu, a nawet po cichu się go boi? Taka kampania z pewnością będzie zupełnie nietrafiona. Skoro do założenia konta w banku chcemy namówić emeryta czy rencistę czekającego na listonosza, aby w gotówce odebrać świadczenie, sposób postępowania musi być zupełnie inny. I na pewno nie wszystkie produkty bankowe od razu i na siłę. Zachęcając taką osobę – przedstawmy przede wszystkim korzyści wynikające z takiego konta właśnie dla niego. Nie trzeba pilnować listonosza (czy biegać na pocztę), a następnie z gotówką w ręku udawać się do różnych biur obsługi klienta, aby w każdym z nich zapłacić rachunek. Zakładając na początek zwykłe konto osobiste w oddziale, można pokazać takiemu klientowi, że przyjdzie do banku, pokaże rachunki, które wszystkie zapłaci w tym jednym miejscu, dodatkowo jeszcze biorąc gotówkę. Nauczmy także takiego emeryta korzystania ze zwykłej karty płatniczej do bankomatu – jak szybko i łatwo będzie mógł pobierać gotówkę, wręczmy wykaz oddziałów banku i bankomatów. Na początek to wystarczy. Na naukę tego, co to karta kredytowa, lokata terminowa, kredyt w karcie czy debet w koncie przyjdzie pora później. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Aktualne zestawienia dostępnych produktów:
chwilówki online porównanie marzec 2024
kredyty gotówkowe porównanie marzec 2024
najlepsze konta osobiste marzec 2024
karty kredytowe promocje marzec 2024